7. Uitblinkers kunnen bijtanken en herstellen

Een gezonde en energieke geest huist in een gezond lichaam. Uitblinkers zorgen voor voldoende beweging, frisse lucht en gezonde voeding en brengen voldoende tijd door in de natuur.  Ze zorgen ervoor dat ze altijd voldoende energie hebben om acties in gang te zetten. Ze begrijpen de invloed van voeding, drank, sigaretten en drugs. Ze signaleren dat ze van veel koffie (en bepaalde thee) opgefokt raken. Ze luisteren naar hun lichaam of ze iets moeten gebruiken of niet. Ze drinken voldoende water en voelen aan wanneer ze te weinig gedronken hebben. Ze vullen bestanddelen aan als er tekorten zijn. En ze kunnen zelf energie bijtanken zonder voeding of drinken.

Het is van groot belang om je verlangens met voldoende energie naar de Energiesnelweg te sturen. Dat doe je weliswaar met je geest, maar deze is onderdeel van een lichaam. Die energie moet dan wel aanwezig zijn. Bovendien heb je een energiek lichaam nodig om over je verlangens te communiceren en om kansen te pakken als deze voorbij komen. Daarom is het belangrijk je lichaam fit te houden.

Uitblinkers in Life-theGame begrijpen dat hun gezonde lichaam voertuig is voor een gezonde geest. Ze begrijpen de invloed van voeding, drank, sigaretten en drugs. Ze signaleren dat ze van veel koffie (en bepaalde thee) opgefokt raken. Ze luisteren naar hun lichaam of ze iets moeten gebruiken of niet. Ze drinken voldoende water en voelen aan wanneer ze te weinig gedronken hebben. Ze weten vitaal te blijven door gezond te leven met voldoende beweging en frisse lucht, voldoende tijd doorbrengen in de natuur. Ze bewaken de juiste balans en variatie in hun voeding en nemen de tijd om te eten.

De juiste voeding

Van Kooten en De Bie zeiden het al: ‘Goed kauwen is belangrijk.’ Grote brokken zijn een belasting voor je spijsvertering, van goed gekauwd voedsel krijg je meer energie.

Een uitbalanceerde voeding is een belangrijke stap naar een hoger energieniveau. Elk voedingsmiddel bevat verschillende voedingsstoffen in verschillende hoeveelheden. Elk lichaam reageert weer net anders op voeding (allergieën!), maar in het algemeen zijn groente, fruit en brood eten goed voor je en moet je oppassen met verzadigde vetzuren. Eiwitten helpen om je energieniveau te verhogen. De combinatie met koolhydraten is niet altijd effectief, met groenten over het algemeen wel. Je vindt eiwitten onder andere in vlees en gevogelte, maar je hoeft niet elke dag vlees te eten. Eiwitten zitten ook in zuivelproducten, eieren en bonen. Je moet niet te veel eten en uiteraard ook niet te weinig. Bovendien moet je zorgen voor voldoende variatie. Als je elke dag iets eet uit elk van de vakken uit de schijf van vijf, dan kom je in de regel aan de benodigde voedingsstoffen met voldoende variëteit in je eten. En als je lichaam behoefte blijkt te hebben aan extra stoffen, overweeg dan goede supplementen. Je lichaam moet niet alleen energie opbouwen en vasthouden, maar ook gezond blijven.

Tien voorbeelden van gezonde voeding

  • Blauwe druiven – antioxidanten en phytochemical tegen verkalking en verstopping van aderen
  • Broccoli – vitamine C, ijzer, foliumzuur, calcium, magnesium en het bacteriedodende sulforaan (tegen kanker)
  • Citrusvruchten – vitamine C, bioflavonoïden (tegen kanker, hart- en vaatziekten en ontstekingen) en pectine (cholesterol regulerend)
  • Groene thee – antioxidanten tegen kanker, tegen hartziekten en hoge bloeddruk
  • Knoflook – allicine (tegen hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en hoog cholesterolgehalte, antivirussen, anti-bacteriën)
  • Rode peper – aanmaken van endorfine, antioxidanten tegen hart- en vaatziekten, kanker, anti-maagzweren
  • Soja – sojasaus, tofu, tempeh (phyto-oestrogeen tegen kanker en hart- en vaatziekten en problemen bij de overgang)
  • Tomaten – antioxidanten tegen hart- en vaatziekten en (prostaat)kanker, tegen vermindering van zicht)
  • Yoghurt – melkzuurbacteriën voor maag en darmen, tegen schimmelinfecties, voedselallergie en voor het immuunsysteem
  • Vette vis – makreel, zalm, sardientjes, haring, forel (bloed verdunnen, tegen hoge bloeddruk, tegen hart- en vaatziekten, tegen ontstekingen)

Drink voldoende

Het lichaam heeft vocht nodig om afvalstoffen te kunnen afscheiden. Daarom is het belangrijk veel te drinken, anders blijven die stoffen in je lijf. Begin de dag met twee glazen water en probeer per dag ongeveer twee liter vocht in te nemen. Drinken tijdens en vlak na de maaltijd is minder goed dan ervoor. Water, vers geperst vruchtensap of groentesap en kruidenthee zijn gezond drinken. Alcoholhoudende drank heeft meer nadelen dan voordelen, zeker bij overmatig gebruik.

Beweging

Naast gezonde voeding en gezond (positief) denken, is beweging (doen) een belangrijk onderdeel om je lichaam gezond te houden. Voldoende bewegen verlaagt de bloeddruk en houdt hart en bloedvaten in goede conditie. Door beweging vermindert het cholesterolgehalte en blijf je gemakkelijker op een gezond gewicht. Het bevordert de spijsvertering, gaat diabetes en botontkalking tegen. Als je beweegt raken zorgen naar de achtergrond en je slaapt lekkerder. Stevig wandelen, fietsen, traplopen, stofzuigen, ramen lappen, ander fysiek werk … het maakt niet uit wat je doet. Het is gezond om elke dag 30 minuten (minimaal matig intensief) te bewegen.