Bij de verpakking codeer je de inhoud als het ware. Na het verzenden decodeert de ontvanger wat jij hebt verzonden. Een Uitblinker checkt dan ook of de communicatie succesvol was. Er kan namelijk wat ‘ruis op de lijn zitten’, waardoor de boodschap niet goed overkomt, bijvoorbeeld letterlijk een slechte (telefoon-/internet-) verbinding, omgevingslawaai en andere afleidende factoren, je lichaamstaal die niet in overeenstemming is met hetgeen je zegt …
Wees alert op barrières
Er kunnen ook barrières optreden vanwege:
- verschillen in taal. Taal kan een barrière zijn, bijvoorbeeld als je gecompliceerde technische termen, modewoorden of spreekwoorden gebruikt. Ook kan het zijn dat jij in een taal spreekt die niet je moedertaal is, of die van de andere partij.
- verschillen in culturele perspectieven en achtergronden. Deze kunnen leiden tot verkeerde interpretaties in communicatie. Dit kan een geografische kwestie zijn, maar ook cultuur op de werkplek.
- Uitblinkers kennen hun doelgroeppersoon, hun publiek. Ze overwegen culturele en situationele verschillen. Ze weten tegen wie ze spreken, Ze kunnen inschatten of vragen hoeveel ervaring de ander heeft met het onderwerp waar ze het over hebben.
- Uitblinkers kiezen de juiste methode. Veel gevoelige onderwerpen worden gemakkelijker aangepakt met face-to-face gesprekken. Sommige problemen kunnen sneller worden opgelost via e-mail. Uitblinkers overwegen de situatie voordat ze een communicatiemodus kiezen.
- Uitblinkers zijn gepassioneerd, maar ze beheren hun emotionele lading. Als een discusie verhit raakt, of als ze kritiek of bezwaren tegenkomen, komen ze niet direct met een emotionele reactie. Ze weten dat ze meer bereiken door kalm te blijven, aandachtig naar de bezwaren te luisteren en te werken aan het oplossen van deze obstakels.