MAGIE-doelen bevorderen dat mensen zich identificeren met de doelstellingen. Ze brengen mensen in beweging. Meestal wordt het MAGIE-principe gebruikt in organisaties. Je kunt MAGIE echter ook voor je eigen doelen gebruiken.
Een MAGIE-doel is:
- Meetbaar
- Acceptabel
- Gecommuniceerd
- Inspirerend
- Engagerend
MAGIE-doelen moeten bij voorkeur in lijn zijn met doelen in jouw leven. Ze zijn zo geformuleerd dat:
- je je erin herkent,
- duidelijk is wat de voordelen voor je zijn,
- duidelijk is welke waarden je ermee dient.
Meetbaar
Je moet kunnen nagaan in welke mate het doel op een bepaald moment bereikt is. Dan wordt het weer tijd voor een volgend verlangen.
Acceptabel
Je moet het werkelijk willen, anders haal je het doel niet of beklijft de verandering niet. Je kunt soms je doel gemakkelijker behalen door er anderen actief bij te betrekken. Dit mag echter niet ten koste gaan van jouw verlangen. Belangrijk is dat je anderen geen schade toebrengt of anderzins benadeelt.
Gecommuniceerd
Een doel is gecommuniceerd als je het in jezelf verankert. Een losse gedachte is niet voldoende. Via herhaling moet het doel onderdeel van jezelf uitmaken. Als je er een goed gevoel bij krijgt ben je op de goede weg. In het geval je jouw doel naar anderen wilt communiceren, kies dan personen uit die jou en je doel kunnen begrijpen. Soms is het beter je doel in stilte na te streven dan dit te communiceren en een prestatiedruk te ervaren.
Inspirerend
Een doel is inspirerend als dit voor jou zingevend is en als je een duidelijk verband ziet tussen je gedachten, je communicatie en je acties enerzijds en het doel anderzijds. Hoe beter je je toekomstige sitautie visualiseert deze meer dit voor je gaat leven.
Engagerend
Een doel is engagerend als je je eraan wilt en kunt (ver)binden. Je kunt er de gedurende het hele traject de motivatie makkelijk voor opbrengen.
MAGIE-doelen kunnen verder worden geconcretiseerd tot SMART-doelen, waarin wordt aangegeven welke resultaten wanneer bereikt moeten worden.
0 reacties